Zastanawiasz się nad konstrukcją sprężarki powietrza bez obudowy? Rozważ to...
Sprężarka nieobudowana jest zaprojektowana bez obudowy, która otacza najważniejsze elementy sprężarki, takie jak silnik, chłodnice i filtry. Główną zaletą sprężarki nieobudowanej jest łatwość konserwacji, ponieważ urządzenie można naprawiać bez konieczności zdejmowania paneli nadwozia.
Konstrukcja nieobudowanej sprężarki powietrza ma jednak kilka wad.
- Bez efektu tłumienia dźwięku przez obudowę lub szafę, nieobudowane sprężarki powietrza są głośne. Dlatego też w pomieszczeniu, w którym znajduje się sprężarka, lub podczas pracy w pobliżu sprężarki zwykle wymagana jest ochrona słuchu. Wskazówka eksperta: Aby poznać inne sposoby obniżenia poziomu hałasu w zakładzie, sprawdź nasz artykuł Redukcja hałasu: Sześć sposobów na obniżenie poziomu hałasu.
- Brud i wilgoć. Krytyczne elementy sprężarki powietrza, takie jak silnik, chłodnice i filtry, są podatne na nadmierne zabrudzenie i wilgoć w konstrukcjach nieobudowanych sprężarek. Zbyt duże narażenie na brud i wilgoć może skutkować krótszymi okresami międzyobsługowymi i wyższymi kosztami utrzymania.
- Ryzyko uszkodzenia. Wszystkie elementy nieobudowanych sprężarek powietrza są podatne na pęknięcia lub uszkodzenia przez ludzi, wózki widłowe lub inne ciała obce, które mogą mieć kontakt ze sprężarką powietrza. Obudowa może pomóc uniknąć przestojów związanych z naprawami lub, co gorsza, całkowitej wymiany uszkodzonego sprzętu.
- Mniejsza efektywność chłodzenia. W nieobudowanej konstrukcji powietrze chłodzące nie jest kierowane na gorące komponenty, co może uniemożliwić schłodzenie silnika i innych krytycznych komponentów do pożądanego poziomu. Gdy komponenty stale pracują w wysokiej temperaturze, może to spowodować utratę ich trwałości, a także spadek wydajności energetycznej.
- Trudności związane z kanałami. Przewody są zalecane w zastosowaniach, w których środowisko jest nadmiernie brudne, mokre, zimne lub gorące. Umożliwiają one sprężarce doprowadzenie powietrza chłodzącego i wlotowego z oddzielnego miejsca, gdzie powietrze jest bardziej pożądane, jak również odprowadzenie powietrza do innego miejsca. Ponieważ w nieobudowanej sprężarce powietrza nie ma paneli nadwozia lub dachu, trudniej jest poprowadzić przewody do maszyny. Trudno jest również określić, gdzie należy umieścić przewody, aby wystarczająco skierować powietrze do i z komponentów, które go potrzebują.
- Ryzyko niebezpiecznych wycieków oleju. Sprężarki nieobudowane są zwykle projektowane bez ram zawierających olej, co oznacza, że w razie wycieku olej będzie spadał na podłogę obiektu. Olej na podłodze jest sytuacją niebezpieczną dla pracowników, a ponadto pozostawia na niej niepożądane plamy.
- Możliwa przedwczesna awaria silnika. Wiele nieobudowanych sprężarek powietrza wykorzystuje w swojej konstrukcji silniki o otwartej konstrukcji kroplowej (ODP). Silniki ODP są bardziej podatne na zanieczyszczenia, wilgoć i przegrzanie, co może skutkować przedwczesną awarią silnika. Silnik z mokrym i brudnym uzwojeniem może również pracować mniej efektywnie.
Chociaż początkowa wydajność i charakterystyka efektywności energetycznej są takie same dla sprężarek nieobudowanych i obudowanych, istnieje wiele zasadniczych różnic, z których niektóre mogą wpływać na długoterminową wydajność. Kierownicy obiektów przed wyborem konkretnej konstrukcji sprężarki powinni rozważyć zalety i wady sprężarek zamkniętych i nie zamkniętych w takich obszarach, jak bezpieczeństwo, łatwość konserwacji i opłacalność.
Więcej informacji na temat energooszczędnych sprężarek powietrza i urządzeń do uzdatniania powietrza firmy Atlas Copco można uzyskać, kontaktując się z nami lub odwiedzając naszą stronę internetową www.atlascopco.us.